Podstawy do podejmowania decyzji

Pułapki myślenia


Łatwo jest żyć, ale ciężko jest o czymś decydować. Metody statystycznej analizy danych świetnie sobie radzą z podejmowaniem trudnych decyzji. Kiedy ekspercka wiedza jest zbyt mała lub jest niewspółmierna do zastanego problemu. Można polegać na wnioskach płynących ze zbieranych danych.


Przeczytaj poniższe przykłady i zastanów się nad tym co Tobie mogą dać wnioski z analizy danych. Jeśli sądzisz, że analiza danych pomogłaby Ci zredukować napięcie przy decydowaniu to wiesz już gdzie szukać rozwiązania.


1. Rewelacyjnym podejściem jest testowanie hipotez o powiązaniach między danymi np. powiązanie pomiędzy miejscem zamieszkania a korzystaniem z nowych mediów lub wpływie pewnych danych na inne np. wpływie płci na korzystanie z oferty dodatkowo płatnej.

2. Całkowicie zasadnym jest kreowanie oferty reklamowej dla klientów banku nie w oparciu o „widzi mi się” Pani Basi z marketingu, a w oparciu o statystyczną analizę np. metodą grupowania skupień lub analizy LCA ( analiza klas latentnych) . Jeśli mamy informację o wieku, płci, korzystaniu z lokat, kredytów, ubezpieczeń, oszczędności i wpływów na konto możemy je wykorzystać i poznać strukturę klientów. Na podstawie znajomości struktury (różnych grup klientów) można rozsądnie zaplanować przekaz marketingowy lub całą gamę czynności powiązanych z docieraniem do potrzeb danych klientów

3. co wpływa na zużycie tuszu drukarskiego ? Jeśli mamy drukarnie i chcemy podjąć decyzję o tym co tak naprawdę wpływa na zużycie tuszu, możemy zebrać dane o używanym papierze, typie maszyny, technologii druku i wyciągnąć wnioski, które sprawią, że druk będzie bardziej oszczędny. Dzięki testowaniu modeli wieloczynnikowych analiz wariancji można uzyskać informacje i różnicach pomiędzy zmiennymi w ilości zużywanych tonerów. Analiza wariancji daje dane o sile oddziaływania różnych zmiennych na zużycie tuszu, można porównywać czynniki i odpowiadać na pytanie dotyczące tego  czy zmiana papieru będzie miała silniejszy wpływ na redukcję zużycia niż marka drukarki ? A może to będzie typ czcionki ?

4. Dzięki metodzie assosiation (analiza koszykowa) można analizować zawartość koszyka z zakupami w supermarketach. Takie podejście przydaje się w planowaniu promocji lub rozszerzaniu oferty produktowej. Np. Jeśli kupujący kupuje węgiel drzewny, to kupuje również piwo, chipsy i pampersy.  Pampersy ? Żeby nie jeździć w weekend po piwku samochodem. Takie cukierki może odkryć analiza statystyczna danych koszyka klienta.